• Crossen kan veilig en gezond


    24 september 2020
    #veldrijden

Het veldritseizoen gaat van start met een apart COVID-protocol voor renners en toeschouwers. 

Niks is nog wat het geweest is sinds ons land getroffen is door het coronavirus, dus ontsnapt ook het veldrijden niet aan de voorschriften. Het wordt behelpen, de komende maanden. Met veel minder (of af en toe zelfs geen) publiek, en met maatregelen die borg moeten staan voor het gezonde verloop van de wedstrijden. Maar er kan gekoerst worden, straks! En is dat niet het allerbelangrijkste?

Wat voor wedstrijden op de weg geldt, gaat ook op voor veldritten. De enige manier waarop de wielerliefhebber kan worden bediend is als iedereen – atleet, begeleider, toeschouwer – zich strikt aan een aantal voorschriften houdt. Met de openingscross in Lokeren – één van de veldritten die gekozen hebben om het zónder publiek te doen – in het vooruitzicht sommen wij ze graag even voor u op. Al was het maar om duidelijk te maken dat letterlijk iedereen zijn of haar duit in het zakje zal moeten doen als we straks na de sluitingscross willen terugkijken op een zo normaal mogelijk verlopen seizoen.

De enige mensen die zich heel even niét aan de vuistregel van social distancing moeten houden zijn de renners zelf. Tijdens de wedstrijd, wel te verstaan. Want vóór en ná de koers is iedereen gelijk. Het aantal deelnemers is niet aan een limiet onderworpen, wel het aantal toeschouwers. Bij de start van het seizoen is dat beperkt tot maximaal 400 mensen, renners en omkadering niét inbegrepen. Wie langs het parcours wil plaatsnemen kan dat, volgens de regels van de sociale bubbel. Concreet: groepjes fans mogen maximaal bestaan uit tien eenheden, en tussen de diverse bubbels moet een minimale afstand van 1,5 meter gehandhaafd worden. VIP-zones vallen onder de evenementenregeling. Belangrijk: elke toeschouwer is verplicht de hele tijd door een mond- en neusmasker te dragen. Alleen kinderen jonger dan 12 jaar ontsnappen aan deze maatregel.

Het zal dit seizoen een pak minder druk worden op en rond de crosslocaties.

Ziek = thuisblijven
Wie zich als renner ziekjes voelt blijft thuis. Sport niet als je mogelijk een infectieziekte hebt. Dat geldt niet alleen voor een mogelijke besmetting met het coronavirus, je hoort ook te passen voor de wedstrijd als je een verkoudheid, griep, bronchitis, longontsteking of buikgriep hebt. Je neemt gewoon geen risico’s, punt uit. Dat geldt ook voor de begeleider(s) van de renners.

Rond de renner wordt een individuele bubbel van drie mensen gevormd. Toegang tot de camper van de atleet is voorbehouden voor mensen die deel uitmaken van die bubbel of personen die onder hetzelfde dak wonen als de renner.

Voor de wedstrijd vullen de renners een COVID-19 formulier in, een document dat overhandigd wordt aan de inschrijving. Daarin wordt verklaard dat de atleet geen gezondheidsproblemen heeft, dat er geen positieve PCV-test werd afgelegd in de periode van 10 dagen voorafgaand aan de wedstrijd en dat ze niet vallen onder één of andere quarantaine-maatregel. Dat document wordt trouwens ook ingevuld door de stafleden van de renner, de commissarissen en de medewerkers van de organisatie.

De COVID-arts zal de temperatuur en de symptomenlijst bij de inschrijving/aanmelding controleren.

Temperatuurcheck voor de start. Veel coronamaatregelen werden al met succes toegepast tijdens wedstrijden op de weg.

Wedstrijddag
Inschrijven gebeurt ten laatste drie dagen vóór de start van de wedstrijd. Aanmelden ter plaatse kan niet (meer). Organisatoren voorzien een inschrijvingsruimte die aan alle eisen qua gezondheid voldoet. Rug- en schoudernummers worden na afloop niet opnieuw gebruikt. Atleten dragen mondmaskers bij inschrijving en bij verplaatsingen in het rennerspark. Voor officials en medewerkers zijn mondmaskers de hele tijd door verplicht. De verplichting om het controleblad te tekenen wordt geschrapt, aanmelden volstaat. Het rennerspark wordt afgeschermd voor het publiek, merchandising-stands en VIP-plekken van teams zijn verboden.

In de aankomstzone wordt gewerkt met dubbele afscheiding. Op die manier wordt de afstand tussen renners en publiek gevrijwaard. Mondmaskers en handschoenen maken ook in de materiaalzone hun opwachting. De technische assistentie wordt per renner beperkt tot twee personen.

Tijdens de wedstrijd
Waar mogelijk wordt langs het parcours een route voor het publiek uitgestippeld, met social distancing in het achterhoofd. Stewards worden ingezet voor ‘crowd control’ (lees: de bewaking van de capaciteit binnen bepaalde zones).

De zone die zich vóór grote schermen bevindt wordt opgedeeld in compartimenten. In de huidige fase zijn gesloten publiekstenten niét toegelaten. Voor drank en spijs in openlucht wordt verwezen naar de voorschriften die voor de horeca gelden. Dat geldt trouwens ook voor het uitwerken van concepten voor VIPS.

Het mag dan een vreemd veldritseizoen worden, de modder die blijft er gelukkig wél bij horen.

CoronaSafe team
Elke organisator stelt een CoronaSafe team samen. Maken deel uit van die groep: onder meer een corona-coördinator en een COVID-arts. Dit team wordt belast met de samenstelling van een specifiek draaiboek voor het evenement, controle over de uitvoering ervan en het bijsturen van eventuele tekortkomingen. Dat CoronaSafe team wordt in de voorbereiding ondersteund door de coronacel van Belgian Cycling.

Huldiging
De passage op het podium van de nummers één, twee en drie wordt ‘low profile’ gehouden. Renners dragen een mondmasker gedurende de hele ceremonie. Trofeeën, bloemen en andere prijzen worden vooraf klaargelegd en worden door de renners zélf opgepikt. De drie podiumtrapjes worden minimaal 1,5 meter uit elkaar geplaatst, en van bloemenmeisjes met bijhorende zoenen is helemaal geen sprake. Liefhebbers van dát spektakel horen te wachten tot er een vaccin is. En het ‘nieuwe normaal’ opnieuw wordt vervangen door de oude versie.

Tekst: Guy Vermeiren
Foto’s: Photo News

Recent

  • #weg

    Eerste Fit-to-pilot assessments ter verhoging veiligheid in wegwedstrijden

    18 november 2021
    Afgelopen week vonden bij Vias institute de eerste Fit-to-Pilot assessments plaats voor de wedstrijdbegeleiders van Belgian Cycling. Dit unieke project werd opgestart...
  • #Nieuws

    Eerste officiële virtuele Cycling Esports kampioenschappen in België

    10 november 2021
    Belgian Virtual Cycling Circuit Belgian Cycling stelt samen met Cycling Vlaanderen en Fédération Cycliste Wallonie Bruxelles (FCWB) het eerste officiële...
  • #weg

    BK Cyclocross en BK Wielrennen op de weg 2022 officieel voorgesteld

    09 november 2021
    Middelkerke organiseert allereerste BK cyclocross met alleen maar natuurlijke hindernissen Met het BK cyclocross op zaterdag 8 en zondag 9...
Menu